Niespodzianka w operze

Jako, że mamy traktować o szlachetności rzeczy, nie może zabraknąć miejsca także dla jednej z najbardziej szlachetnych sztuk. Jest nazywana najbardziej pełną i wszechstronną spośród sztuk – łączy bowiem w sobie słowo, scenę, sztuki plastyczne, kostiumy – a więc w pewnym sensie modę, oraz oczywiście muzykę.

Opera – bo o niej oczywiście mowa – to niezwykły rodzaj sztuki, poruszający wszystkie zmysły. Ostatni weekend przyniósł absolutnie wyjątkowe wrażenia artystyczne. A zapowiadało się…

Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego zaliczany jest do klasyki dzieł operowych. To w zasadzie zbiór scen lirycznych. Samo dzieło – wybitnie romantyczne, nie tylko pod względem muzycznym ale i treści libretta. Jednak tym razem miało ono szczególną oprawę. Gościnnie w tytułowej roli wystąpił bowiem sam Pan Mariusz Kwiecień (baryton) – doskonały artysta, o niezwykłej technice wokalnej i talencie, występujący na co dzień m.in. w Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Publiczność oczywiście tłumnie zjawiła się by posłuchać wielkiego śpiewaka. I rzeczywiście – sposób operowania głosem, niezwykła lekkość z jaką wykonywał swoje partie, profesjonalizm we wszystkich aspektach gry oraz talent aktorski sprawiły, że spektakl oglądało się z ogromną przyjemnością. Pan Kwiecień ma w swoim sposobie śpiewania coś niezwykłego – pomimo trudnych partii, w ogóle nie czuje się żadnego wysiłku, którego partie te wymagają. Pan Kwiecień sam doszedł do własnej metody wokalnej – słychać i widać jak jego głos jest „otwarty”, pełny i z jaką lekkością nim dysponuje.

I o ile wydawało się, że przedstawienie to będzie „spektaklem jednego aktora” – wielkiej gwiazdy światowych scen, o tyle okazało się być jednak niezwykłą i wspaniałą niespodzianką. W roli Leńskiego wystąpił inny młody, bardzo zdolny polski tenor – Pan Andrzej Lampert. Chyba nikt się nie spodziewał tak dobrej kreacji wokalnej i aktorskiej po tym młodym, przecież jeszcze, artyście. Głos nieco może jeszcze nie tak pełny i rozwinięty, ale pełen ekspresji i również bardzo dobrze opanowany, talent dramatyczny i muzyczny. W duecie z Panem Mariuszem Kwietniem brzmieli niemal jak równy z równym. Tak… to może być kolejny wybitny polski śpiewak operowy.

Absolutną perłą tego wieczoru był jednak występ nieznanej nam do tej pory śpiewaczki, która wystąpiła w roli głównej amantki – Tatiany. O Aniemariji Knego (sopran) chyba niewiele osób słyszało (poza Chorwacją, z której pochodzi). Mam jednak nadzieję, że to się wkrótce zmieni. Szanowni Państwo, to było coś niezwykłego. Młoda artystka, o pięknym głosie, mocnym, stabilnym i niewiarygodnie technicznie opanowanym. Rola niezwykle wymagająca pod względem zarówno muzycznym, technicznym, emocjonalnym i aktorskim. Na wszystkich tych polach Pani Knego błyszczała. Solowa aria kiedy zupełnie sama na scenie, w swojej sypialni, zwierza się ze swych uczuć do Oniegina była pokazem sztuki wokalnej i aktorskiej najwyższej próby! Opanowanie głosu we wszystkich rejestrach i w każdej dynamice – od dramatycznego forte, aż po rozdzierające rozpaczą i smutkiem ledwo słyszalne piano.
Obyśmy mieli jak najczęściej okazje by podziwiać kunszt tej wybitnej artystki.

7349

Pan Mariusz Kwiecień i Pani Anamarija Knego w finałowej scenie Eugeniusza Oniegina (fot: http://www.opera.krakow.pl)

Tydzień wcześniej słyszałem w radiowej transmisji z Metropolitan Opera „Cyganerię” Giacomo Pucciniego, również z udziałem Pana Mariusza Kwietnia. Niestety w tym wypadku, poza Panem Kwietniem, ani głosy, ani sposób śpiewania pozostałych artystów nie dorównały temu, czego posłuchać można było na żywo w Krakowie. Zapewne inscenizacje z MET przewyższają większość polskich nie tylko ogromem, ale też jakością wykonania. Nie mniej jednak wielka sztuka jaką zaprezentowali soliści w Krakowie była czymś absolutnie niezwykłym. Nie istotne są „naklejki” i „szufladki”. Sama wielkość MET lub niedostatki niektórych polskich teatrów operowych, nie decydują bowiem o jakości sztuki samej w sobie.

http://www.opera.krakow.pl/pl/repertuar/spektakl/eugeniusz-oniegin

Advertisements

2 thoughts on “Niespodzianka w operze

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s