ASS – 5 najważniejszych zagadnień TEORII KOLORU + klucz do ich zrozumienia

„Kolory mieszają ludziom w głowach.” („colour disturbs people”) – powiedział Yohji Yamamoto w jednej ze swoich wielu wypowiedzi nobilitujących czerń. Możemy się z nim zgadzać lub nie, lubić kolory lub nie. Nie mniej jednak powinniśmy znać podstawowe zagadnienia, które pomogą nam tworzyć bezbłędne kolorowe kompozycje. Jeśli podobnie jak Yamamoto jesteśmy zwolennikami achromatycznych koncepcji stylu i wiadomości te nie przydadzą się w codziennych strojach… to mogą przydać się w „wystrojach” np; wnętrz czy stołowych aranżacjach ;) Zanim zatem w Akademii Sztuki Stylu pomówimy o samej kompozycji koloru w stylizacji… przybliżę Paniom zagadnienie koloru w ogóle. W internecie bowiem i w literaturze znajdziemy szereg merytorycznych opracowań dotyczących „teorii koloru” (wystarczy wygooglować). Definicje mogą czasem przerażać. Ja chciałabym to Paniom przedstawić syntetycznie i lekkostrawnie ;)

Do przełknięcia jest bowiem pigułka wiedzy, w formie pięciu najważniejszych rzeczy dotyczących koloru, które musimy znać, by świadomie tworzyć kolorowe „ubraniowe” kompozycje.

Pigułka ta, to mini-leksykon pojęć związanych z kolorem;

1. Barwa vs Kolor – słowa stosowane w języku polskim zamiennie, synonimy. Warto jednak wiedzieć, iż w wielu dziedzinach nauki, sztuki czy rzemiosła rozróżnia się te pojęcia. I tak; kolor jest cechą „materii” np. farby, natomiast barwa to wrażenie wzrokowe. Farba o danym kolorze położona na różnym podłożu może dać bowiem wrażenie innej barwy. Na widzenie barwy (odbiór psychofizyczny) będzie miało wpływ również światło.

2. Chromatczność – (z łac. chroma-kolor) cecha barwy określająca jej odcień i nasycenie. Chromatyczne będą zatem wszystkie barwy z wyjątkiem bieli, czerni i szarości, które nazywane są barwami achromatycznymi. Monochromatyczne z kolei będzie to co będzie utrzymane w jednakowej kolorystyce – jedna barwa różne jej odcienie (ubranie się od stóp do głów w odcienie błękitu to przykład monochromatycznej stylizacji).

3.Walor – najprościej mówiąc jest to stopień jasności barwy. W kontekście kolorowych kompozycji o walorze mówimy, ze względu na związane z nim poczucie ciężaru koloru (odcienie jasne są odbierane jako ulotne i lekkie, odcienie ciemne natomiast jako ciężkie, masywne).

4. Nasycenie (saturacja) – subiektywna ocena intensywności barwy. Intensywnie nasycone barwy odbieramy jako żywsze. Jako przygaszone odbierać będziemy barwy mniej nasycone. Odcienie szarości charakteryzują się brakiem nasycenia, co za tym idzie nasycenie jest związane z udziałem achromatyczności w danej barwie. (Bardziej nasycone będą barwy czyste, mniej barwy złamane – o obu przeczytasz niżej)

5. Temperatura barw w plastyce – zagadnienie najbardziej złożone ze wszystkich i najbardziej względne. Przede wszystkim dlatego, iż każdy z nas ma inną wrażliwość i percepcję, ale też z powodu oświetlenia i sąsiedztwa ;) Na temperaturę danej barwy ma bowiem wpływ temperatura barwna kolorów w jej otoczeniu. W tkaninach/ubraniach dochodzi jeszcze dodatkowy czynnik jakim jest kwestia użytych do uzyskania danej barwy pigmentów. Podobnie będzie w malarstwie (farbach) i wizażu (np.pigmenty cieni). By nie komplikować jednak tego tematu, skupmy się dziś na  klasycznym podziale barw wg temperatury. (A więcej o temperaturze barw i ich wzajemnych zależnościach, możesz dowiedzieć się na realizowanych przez nas warsztatach Akademii Sztuki Stylu. Zapytaj nas  kiedy będziemy je organizować w Twoim mieście, lub śledź na bieżąco nasze fanpage’e na facebooku )

Barwy ciepłe: Jako barwy najbardziej ciepłe postrzegamy na kole barw pomarańcz i czerwień, leżące najbliżej nich kolory również uznamy za ciepłe. Tak więc będzie to zakres barw od purpury po żółcień.

Barwy zimne: Za najbardziej chłodny kolor uznajemy niebieski. Analogicznie zatem jako barwy zimne uznany zostanie zakres barw od fioletu po zieleń. Są to kolory leżące najbliżej niebieskiego.

Tutaj z pomocą przyjdzie nam znane wszystkim koło kolorów;

By C. B. (probably Claude Boutet) - Traité de la peinture en mignature (The Hague, 1708), reproduced in The Creation of Color in Eighteenth-Century Europe, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3359814
By C. B. (probably Claude Boutet) – Traité de la peinture en mignature (The Hague, 1708), reproduced in The Creation of Color in Eighteenth-Century Europe, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3359814

Koło kolorów jest swoistym kluczem do zrozumienia jeszcze kilku zagadnień związanych z teorią kolorów, których znajomość odgrywać będzie znaczącą rolę w naszych stylizacjach. Przyjrzyjmy się tym zagadnieniom bliżej;

  • Barwy czyste: to barwy podstawowe i pochodne
  • Barwy podstawowe: zestaw trzech barw, których uzyskanie przez zmieszanie ze sobą innych barw jest niemożliwe
  • Barwy pochodne: trzy barwy, które uzyskujemy poprzez zmieszanie ze sobą par barw podstawowych

kolory-czyste-ilustracja

  • Barwy dopełniające: pary barw leżące naprzeciwko siebie na kole kolorów, połączone ze sobą w równych proporcjach dają barwę achromatyczną (Warto o tym pamiętać, w sytuacji kiedy np. chcemy połączyć muślinową bluzkę w kolorze błękitu z muślinową apaszką w kolorze mandarynki, możemy nieoczekiwanie zamiast ukochanych kolorów, podarować sobie niechciane wrażenie zszarzenia ;))
  • Barwy złamane: to barwy czyste, do których dodana została niewielka ilość barw dopełniających (potocznie często mówimy o nich; brudne, zszarzałe, przydymione)
barwy-uzupelniajace-ilustracja
barwy dopełniające to jednocześnie przykład barw kontrastujących ze sobą

Kontrast barwny: barwy leżące naprzeciwko siebie w kole kolorów, tworzą kontrast (przeciwieństwo).

Możemy stopniować kontrasty – pamiętając o tym, że najsilniejszy kontrast będą tworzyć barwy leżące naprzeciw siebie w kole kolorów, bowiem im dalej im do siebie nawzajem tym kontrast jest silniejszy. Najmocniejszy kontrast będą zatem tworzyć barwy dopełniające, również ze względu na poziom czystości i walor. Nieco mniejszą siłę oddziaływania będzie miał kontrast złożony z trzech barw podstawowych, a jeszcze mniejszą z barw pochodnych. W przypadku barw pośrednich (w bardzo rozbudowanym kole kolorów) wrażenie kontrastu będzie już bardzo słabe.

Teoria koloru to pewien system pojęć, które wzajemnie się zazębiają. Dobre zrozumienie pierwszego zagadnienia pozwala zrozumieć drugie i kolejne oraz prawidłowo stosować te pojęcia. Jak widać zatem „nie taki diabeł straszny jak go malują…” ;)

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “ASS – 5 najważniejszych zagadnień TEORII KOLORU + klucz do ich zrozumienia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s